Subject: FW: Maksuresidentsus
From: Jaanus Põldmaa - RIT <[email-masked]>
To: "Marion Peever - RIT" <[email-masked]>
Date: Wed, 25 Sep 2024 11:23:18 +0300

From: Katrin Kullamaa <[email-masked]> On Behalf Of Maksu- ja 
Tolliamet (ärikliendi nõustamine)
Sent: Friday, August 16, 2024 4:02 PM
To: Jaanus Põldmaa - RIT <[email-masked]>
Subject: Vs: Maksuresidentsus

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

1. Kirjutasite, et inimene on märkinud riigitöötaja iseteenindusportaali 
kaudu elukohaks Küprose.

Küsite, kas lähtuvalt Eesti ja Küprose vahel sõlmitud maksulepingule 
loetakse inimest endiselt Eesti maksuresidentiks, sest ta töötab Eesti 
õiguse tähenduses Eesti riigi heaks.

Maksulepingu artikli 4 alusel on inimene selle riigi resident, kus tal on 
kodu; kui tal on kodu mõlemas riigis, siis on ta üksnes selle riigi 
resident, millega tal on tihedamad isiklikud ja majanduslikud sidemed 
(eluliste huvide keskus). Seda, kummas riigis ja kelle heaks inimene töötab, 
residentsuse artiklis residentsuse määramise tingimusena ei loetleta.

Kui residentsus on muutunud ja töötaja elab alaliselt Küprosel, siis tuleb 
tal topeltresidentsuse vältimiseks esitada MTA-le residentsuse määramise 
avaldus vorm R ja registreerida mitteresidendiks (TuMS § 6 lg 6). Küprose 
residentsust on võimalik tõendada residentsust kinnitava tõendiga 
(Certificate of Residence), mille inimene saab kohalikult maksuhaldurilt.

Avaliku teenistuse palgale ja muule tasule kohaldub Eesti ja Küprose 
maksulepingu artikkel 18.

Kui töötaja ei ole avalik teenistuja, vaid temaga on sõlmitud kas tööleping 
või VÕS leping, siis artikli 18 sätted ei kohaldu, kohalduvad artikli 14 
(Palgatöö) sätted.

Eestist makstavat avaliku teenistuse tasu on Küprosel õigus maksustada 
vastavalt artiklile 18 1b) ii) , kui inimene töötab Küprosel ja tema Küprose 
residentsus tuleneb muust asjaolust kui seal töötamine, s. t . et tema 
alaline elukoht ja eluliste huvide keskus on Küpros.

2. Kui Luksemburg Eesti töötajat residendiks ei loe, siis ta on jätkuvalt 
Eesti resident, kuna tema elukoht on Eestis.

3. Kaugtöö puhul täidab töötaja oma igapäevaseid tööülesandeid tööandja ja 
töötaja taasesitatavas vormis tehtud kokkuleppel väljaspool tööandja riigi 
asukohta.

Maksu- ja Tolliametit peab teavitama residentsuse muutumisest (TuMS § 6 lg 
6), kuid kaugtöö puhul residentsus ei pruugi alati muutuda.

Juhendi kaugtööga seonduvate maksuaspektide kohta leiate järgmiselt meie 
kodulehelt:

https://www.emta.ee/eraklient/maksud-ja-tasumine/maksustatavad-tulud/palgatulu#kaugtoo

Tööandjale on oluline tulumaksuseaduse § 40 lõike 31) punkt 2, mis sätestab, 
et residendi töötasult ei peeta tulumaksu kinni, kui väljamakse saaja täidab 
oma tööülesannet välisriigis ja maksu kinnipidajal on välisriigi 
maksuhalduri tõend, et väljamakse saaja on selle tulu osas välisriigis 
maksukohustuslane.

Seega seni, kuni tõendit teise riigi maksukohustuse kohta tööandjale 
esitatud ei ole, tuleb tulumaks Eestis kinni pidada.

Juhul, kui hiljem selgub, et töötaja Eesti tulu maksustamisõigus on teisel 
riigil, siis välditakse tulumaksuga topeltmaksustamine Eestis nii, et 
töötaja esitab aasta tuludeklaratsiooni või selle paranduse ja 
enamkinnipeetud tulumaks tagastatakse.

Mitteresidendile väljaspool Eestit töötamise eest makstavat tasu ei 
maksustata.

Riigiteenistuse puhul tuleb vaadata ka maksulepinguid. Riikide vahel võib 
olla eriarvamusi ka selles osas, mis on riigiteenistus ja mis mitte.

Loodame, et vastusest oli abi, küsimuste korral palume kindlasti ühendust 
võtta.

Lugupidamisega

Katrin Kullamaa

konsultant

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eraklient: +372 880 0811 /  <mailto:[email-masked]> [email-masked]  ꟾ 
Tolliinfo: + 372 880 0814 /  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Äriklient: + 372 880 0812 /  <mailto:[email-masked]> [email-masked] 
ꟾ   E-maksuteenused: + 372 880 0815 /  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

www.emta.ee <http://www.emta.ee/>

  _____

Saatja: Jaanus Põldmaa - RIT <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: reede, 16. august 2024 11:41:20
Adressaat: Maksu- ja Tolliamet (ärikliendi nõustamine)
Teema: RE: Maksuresidentsus

Aitäh informatsiooni eest, kuid kaasuses oli märgitud, et ta on oma elukoha 
ka märkinud Küprose, kuid töötab Eesti riigi heaks.

Jaanus Põldmaa
jurist
Riigi IT Keskus
+372 5866 4974

From: Katrin Kullamaa <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > On Behalf Of Maksu- ja Tolliamet 
(ärikliendi nõustamine)
Sent: Friday, August 16, 2024 11:14 AM
To: Jaanus Põldmaa - RIT <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: info - RIT <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: Maksuresidentsus

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Väga vabandan, et täiesti kogemata saatsin Teile alles koostatava vastuse. 
Palun kustutage see ära.

Parimate soovidega

Katrin Kullamaa

konsultant

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eraklient: +372 880 0811 /  <mailto:[email-masked]> [email-masked]  ꟾ 
Tolliinfo: + 372 880 0814 /  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Äriklient: + 372 880 0812 /  <mailto:[email-masked]> [email-masked] 
ꟾ   E-maksuteenused: + 372 880 0815 /  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

www.emta.ee <http://www.emta.ee/>

  _____

Saatja: Jaanus Põldmaa - RIT <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: neljapäev, 15. august 2024 09:48:26
Adressaat: Maksu- ja Tolliamet (ärikliendi nõustamine)
Koopia: info - RIT
Teema: Maksuresidentsus

Tere

Riigi Info- ja Kommunikatsioonitehnoloogia Keskusel on tekkinud küsimused 
maksuresidentsuse kohaldamisega. Palume Teie abi nendele vastamisel.

1.       Eesti kodanikust Riigi Info- ja Kommunikatsioonitehnoloogia Keskuse 
töötaja teeb tööd Küprosel ning Riigitöötaja iseteenindusportaali kaudu on 
märkinud oma elukoha samuti Küprose. Hetkel pole teada, kas tal on muid 
isiklikke seoseid Küprosega. Tõenäoliselt on Küprosel viibimise aeg suurem 
kui 183 päeva. Kas me saame õigesti aru, et lähtuvalt Eesti ja Küprose vahel 
sõlmitud maksulepingu alusel loetakse ta endiselt Eesti maksuresidentiks, 
sest ta töötab Eesti õiguse tähenduses Eesti riigi heaks.

2.       Eesti kodanikust Riigi Info- ja Kommunikatsioonitehnoloogia Keskuse 
töötaja teeb tööd Luksemburgist, kuid tööandjale teadaolevate andmete järgi 
on tema elukoht Eestis ning hetkel veel ei ole möödunud 183 päeva Eestist 
lahkumisest. Töötaja lahkus Eestist aprillis. Kas Eesti ja Luksemburgi vahel 
sõlmitud maksulepingu alusel loetakse endiselt selline töötaja Eesti 
maksuresidendiks?

3.       Mille puhul järgmiste töötajate puhul tulumaksustamist järgida? Kas 
töötaja, kes teab, et ta viibib kauem, kui 183 päeva Eestist eemal peab 
sellest teavitama esimesel võimalusel tööandjat ning Maksu- ja Tolliametit? 
Mis on konkreetsed tegevused, millest töötaja peab teavitama ning mida 
tööandja peab järgima?

Jaanus Põldmaa
Riigi IT Keskus
+372 5866 4974
 <https://www.linkedin.com/company/riigi-it-keskus> LinkedIn | 
<https://www.rit.ee/> www.rit.ee

See e-kiri on mõeldud vaid adressaadile ametialaseks kasutamiseks. Kui te 
pole e-kirja adressaat, siis ei tohi te kirjas olevat teavet ilma loata 
mingil viisil kasutada. Kui olete saanud kirja eksituse tõttu, palun 
teavitage sellest kohe e-kirja saatjat ja kustutage e-kiri koos kõikide 
lisadega.

  _____

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud 
teavet. Kui te ei ole selle kirja adressaat, palun võtke ühendust saatjaga 
ning kustutage e-kiri arvutist.
This e-mail may contain information which is classified for internal use. If 
you are not the intended recipient of this message, please notify the sender 
immediately and delete the message.

  _____

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud 
teavet. Kui te ei ole selle kirja adressaat, palun võtke ühendust saatjaga 
ning kustutage e-kiri arvutist.
This e-mail may contain information which is classified for internal use. If 
you are not the intended recipient of this message, please notify the sender 
immediately and delete the message.